חיפושדלג על חיפוש

פרמה גורי בע"מ - עמוד הבית

פרמה גורי - חלק מהטבע שלך pharma guri - coming from nature
חיפושדלג על חיפוש
דלג על

אימון אישי (קאוצ'ינג) בשילוב טיפול בפרחי באך עם ג'ון ג'יקובס

אימון אישי (קאוצ'ינג) בטיפול בפרחי באך

כנס מטפלים פרחי באך נובמבר 2008 

 

פתיחה:
הגישה שאציג כאן בהרצאה מבוססת קודם כל על ניסיוני האישי כמטפלת וכמטופלת ועל 21 שנות ניסיון כמטפלת ומורה לפרחי באך . במהלך השנים האלה ביליתי לא מעט בעצמי בכסא המטופל. בכל פעם התהליך חזר על עצמו. המטפל אבחן את הדפוסים המעכבים שלי, התאים לי תמציות ושלח אותי הביתה לקחת אותם בקביעות. כמטופלת שהינה גם מטפלת, הקפדתי לקחת את התמציות של פרחי באך באדיקות וגם השגתי תוצאות מסוימות.
ברוב המקרים מטרות הטיפול הוסברו לי וגם הסכמתי איתם. אלא שכל הזמן הרגשתי סוג של חוסר אונים. המטפלים ידעו להסביר לי לאן אני צריכה להגיע, איך אני צריכה להתנהג כדי להביא את השינוי המיוחל, אבל אף אחד לא הצליח להסביר לי איך עושים את השינוי הלכה למעשה. מצאתי את עצמי מנסה לשנות דפוסים של עשרות שנים, בלי הדרכה, חוץ מאשר לסמוך על פעילות התמציות. במקרים מסוימים התמציות מאד עזרו לי אבל במקרים רבים גם מצאתי את עצמי חוזרת בהדרגה לדפוסים הקודמים אחרי שהפסקתי את לקיחת התמציות.  כוחו של הרגל....
ההתנסויות האלה הביאו אותי לחקור, ללמוד ולפתח כלים ליצירת שינויים. בדקתי את הכלים על עצמי ושהייתי מרוצה מהתוצאות התחלתי ללמד אותם את המטופלים שלי. התוצאות לא אחרו לבוא. הטיפולים שלי הפכו להיות איכותיים ומקצועיים יותר וגם המטופלים שלי ראו שכאשר הם משקיעים בלימוד כלים ודרכים לעשות את השינויים הנדרשים, התהליך הופך להיות מעניין, יעיל , מעצים ומביא לתוצאות ארוכות טווח הרבה יותר. 

 

ההרצאה עוסקת בגישה טיפולית-מקצועית אשר בבסיסה האמונה שהדרך היחידה ליצור שינויים ארוכי טווח, קשור בלקיחת אחריות פעילה של המטופל והשקעת מאמץ מודע לבניית והטמעת דפוסים חדשים.
הכלים אשר יוצגו כאן הוכחו כיעילים בשנות טיפול רבות ומאות רבות של מטופלים.
אוסיף שאין לי תעודה של בי"ס לאימון, למרות ששיטת עבודה שלי עם מטופלי היא אימון אישי לכל דבר. שיטה זו צמחה מתוך הניסיון המקצועי שלי ובהתבסס על הפילוסופיה של ד"ר באך, וגישות רוחניות נוספות. 

 

 

אימון אישי: תהליך המעצים אנשים למצות את הפוטנציאל האישי ולשפר משמעותית את הביצועים ואת ההישגים שלהם בחייהם האישיים והמקצועיים.
זהו תהליך פעיל בו המתאמן לא רק לומד רעיונות חדשים אלא מבצע מטלות ותרגילים על מנת להטמיע הרגלים חדשים המביאים להישגים טובים יותר. 

 

טיפול: משהו שעושים כדי להשיג תוצאה רצויה. ( מילון אוקספורד) 

 

מה ההבדל ביניהם? אופי התהליך.
בטיפול, המטופל לא בהכרח פעיל, לא בהכרח מעורב או נדרש לקחת אחריות. ( למשל בטיפול רפואי). המטפל הוא העושה את הפעולות, המטופל פאסיבי, מקבל את הטיפול שמצליח או לא להשיג את התוצאה הרצויה. 

 

הטיפול בפרחי באך:
עפ"י ההגדרה הנ"ל ובהתאמה עם צורת העבודה של חלק מהמטפלים, עיקר עבודתו של המטפל בפרחי באך הוא להתאים למטופל תמציות, התואמות את הדפוסים המאובחנים כלא מאוזנים. גישה זו מתבססת בעיקר על יכולת התמציות לגרום לשינויים בתדרים האנרגטיים של הדפוסים וליצור עבור המטופל שינוי בחשיבה, בגישה, ברגשות ובהתנהגות.
המטופל נדרש רק להקפיד על לקיחת התמציות בהתאם להתוויות המטפל ולדווח.  

אין ספק שהתמציות מסוגלות ואכן עושות פלאים ומצליחות במקרים רבים לחולל שינויים משמעותיים ברובד המנטאלי, הרגשי, ההתנהגותי והבריאותי של מטופלים רבים, אבל השינויים נעשים באופן לא מודע ובצורה הגורמת למטופל להיות פאסיבי בתהליך השינוי. 

 

 

 

 חסרונות שיטת העבודה הזו:
1. דמיון רב מדי לצורות טיפול אחרות קונבנציונליות ומשלימות. (בעיה מהותית ושיווקית)
2. חוסר המעורבות של מטופל יוצר מצב שבו בסיום הטיפול, המטופל לא למד ולא בחר לפתח הרגלים חדשים ולכן במקרים רבים, כעבור זמן מה, ההרגלים הישנים חוזרים ואיתם הבעיות בריאותיות הקודמות או חדשות. 

 

 

לתופעה הזו יש הסברים פיזיולוגיים מדעיים.:

1.הרגלים הינם דפוסים המוטמעים ברשתות הנירולוגיות של המוח.  

 

לדוגמה: ילד הגדל בבית שכל הזמן אומרים לו שהוא לא מספיק טוב- לא מביא ציונים מספיק טובים, לא חכם כמו אח שלו או כמו חבר שלו וכו'... במשך הזמן ישריש את התבנית שהוא לא מספיק טוב. 

 

ילדה שגדלה בבית שכל הזמן אומרים לה שהיא שמנה- תטמיע את התבנית / את הדעה על עצמה שהיא שמנה. 

 

ברגע שדפוס מסוים מושרש ברשתות הניירולוגיות הוא מתחיל להתקיים באופן אוטומטי, לכאורה בלי שליטת האדם. האדם פשוט "חושב ככה / מרגיש ככה /מתנהג ככה. הוא כבר לא מכיר משהו אחר. 

 

2. מכיון שאחד הצרכים הפסיכולוגיים המרכזיים של בני אדם הוא איזון בין הפנים והחוץ, מהרגע שדפוס מסוים מושרש, האדם באופן לא מודע פועל כדי להוכיח את צדקתו. 

 

דוגמה: עם הילד מהדוגמה הקודמת הטמיע שהוא לא מספיק טוב – הוא יפעל בחייו בצורה כזו שתוכיח מבחינתו שהוא לא מספיק טוב. 

 

דוגמה מהקליניקה: מטופל, סטודנט שנה 2  שהגיע עם תלונות על הפרעות ריכוז, דחיינות, ציונים נמוכים. הציונים שלו היו כל כך נמוכים שהוא למד את השנה הראשונה פעם שנייה. ( נשאר כיתה).
הבחור ידע להגיד על עצמו שלדעתו הוא מסוגל להשיג הישגים אבל לא מצליח להתגבר על הסחות הדעת ועל הדחיינות. הוא לא הצליח לשבת ללמוד למבחנים, דחה הכל לרגע האחרון וגם בזמן המבחנים היה חסר ריכוז, מבולבל וכו'. 

על פניו, מבחינת התמציות אפשר היה לחשוב כאן על hornbeam, clematis, sclerathus ואולי עוד כמה.
בברור יותר מעמיק גדל בבית שבו תמיד עמד בהשוואה עם בן דוד שלו, כאשר הוא תמיד היה ה"לא מוצלח" בהשוואה. במשך השנים הוא הטמיע את התבנית שהוא לא מספיק טוב, והיום בבגרות פעל כדי להוכיח את צדקת התבנית באופן אוטומטי ולא מודע. למרות אי שביעות הרצון שלו המודע מהתוצאות אליהם הגיע, באופן לא מודע הוא שמר על האיזון בין הפנים והחוץ ולכן שמר על הסטטוס קוו הפנימי.
הבחור הזה טופל ב
pine וקבל הדרכה אשר עזרה לו להפוך את מנגנון ההוכחה שלו למודעת ולהטמיע תבניות חדשות. 

סביר להניח שאם הייתי משתמשת ב hornbeam, clematis scleranthus הייתי מגיעה לתוצאות מסוימות, אבל סביר גם שברגע שהבחור הזה היה מסיים את הטיפול, הדחיינות היתה חוזרת.
זה בגלל שהדחיינות  היתה רק סימפטום אשר ישב על תשתית חשיבתית- תפיסה עצמית או דימוי עצמי שהיה מושרש מאד חזק בתוך הרישות הנירולוגי של אותו הבחור. הסימפטומים היו רק אמצעי ההוכחה של הבחור את התבניות העמוקות אשר היו מושרשות ברשתות הנירולוגיות שלו. 

איכות הטיפול כאן היתה הרבה יותר גבוהה ומקצועית בגלל היכולת לאבחן את הקרקע עליה נוצרו הדפוסים הסימפטומטיים והיכולת ללוות את המטופל לשינוי עמוק ומודע בהרגלי החשיבה וההתנהגות שלו.
בקונטקסט הזה, התמציות עזרו לו לעשות את השינוי המודע. הם אולי קצרו וייעלו את תהליך השינוי אבל לא היו יכולים להשלים את השינוי בכללותו.
 

 

3. המחשבה היא זו היוצרת את התוצאות. 

 מכיון שאנחנו תמיד נפעל, נרגיש ונגיב בצורה המאמתת את מה שאנחנו חושבים, ניתן לאמר בברור שהמחשבה יוצרת את המציאות. אנחנו תמיד נייצר תוצאות אשר תואמות את צורת החשיבה שלנו.

 

דוגמה: מטופלת אשר הגיעה אלי אחרי שריפאה את עצמה מדלקת פרקים באמצעות תרגילי צ'י קונג, המאזנים את המערכת האנרגטית. מבחינתה היתה בריאה לגמרי.
אלא, שבזיכרון, זכרה שסבלה מדלקת פרקים ופחדה שהדלקת תחזור. הפחד גרם לה לחשוב על הדלקת ולהחזיר את המחלה מכוח המחשבה.
הטיפול איתי עסק במציאת התשתית החשיבתית עליה ישבה הדלקת, שחרור התשתית הזו והטמעת תפיסה עצמית של אדם בריא.רק אז היא הבריאה ושמרה לאורך זמן על הישגי הבריאות.
 

 

4. מנגנונים פנימיים שמטרתם שמירה על הססטוס קוו ולכן מקשים על עשיית שינויים. 

 

5. כל האלמנטים הנ"ל משפיעים באופן לא מודע- אוטומטי. הדרך היחידה לעשות שינוי בתהליכים אוטומטיים הוא  לעצור את האוטומט בעזרת המודע. על העיקרון הזה מבוססים תהליכי למידה באופן כללי:
חוסר יכולת לא מודעת /  חוסר יכולת מודעת / יכולת מודעת / יכולת לא מודעת.
הדגש כאן הוא על "למידה": כי רוב האנשים לא
יודעים לעשות את זה בעצמם וזקוקים למישהו שילמד אותם לעשות את זה. 

 

דוגמאות מעולם התמציות והטיפול בתמציות: 

מאחורי כל תמצית יש תפיסת עולם המהווה את התשתית החשיבתית עליה ומתוכה נוצרים כל ההיבטים ההתנהגותיים והרגשיים של האדם המזוהה עם התמצית. 

דוגמה: oak : תופס את העולם ואת החיים כמאבק, כמשהו קשה שצריך להתמודד איתו להתגבר עליו. כתוצאה הוא מתפתח תכונות שיכולות לסייע לו בהתמודדות עם מאבקים: חוזק, עצמאות, אחריות, יכולת להסתדר לבד ובעומסים כבדים וכו'.
אבל מעצם זה שהוא מאמין שהחיים הם מאבק הוא מייצר מצבי מאבק כדי להוכיח את צדקת תפיסתו, ואת הצורך בתכונות שפתח. גם אם יתקל במצבים בהם ניתן לפתור דברים בקלות, הוא לא ישים לב אליהם כי הם לא תואמים את התפיסה שלו. 

אם אנחנו ניתן את התמצית oak לאדם שמראה את הסימפטומים הנ"ל הוא ירגיש יותר טוב. אבל אם לא שינינו את תפיסת העולם הבסיסית שלו, אחרי סיום הטיפול בתמציות הוא יפתח מחדש את אותם הדפוסים כי הוא חייב להוכיח את צדקת התפיסה שלו. 

 

סיכום: 

1. טיפול = פתרון בעיה עבור אדם אחר מבלי שהאדם בהכרח מעורב בתהליך הפתרון.
    אימון  = העצמה ושיפור תוצאות באמצעות תהליכי למידה. 

2. אימון אישי במסגרת הטיפול בפרחי באך צריך להיות מותאם לגישה הפילוסופית הייחודית ולצרכים המיוחדים בליווי אנשים חולים. 

3. השילוב בין הטיפול בתמציות לצד אימון אישי לשינוי חשיבה, הגישה, התבניות הרגשיות וההתנהגויות נותן את המענה המקיף והמקצועי ביותר כי הוא מתייחס גם לרובד המודע וגם לרובד הלא מודע ויוצר גיוס כוחות הוליסטי לתהליך ההחלמה. 

זו הדרך היחידה להעצים את המטופל ובאמת לתת לו כלים להחלמה ולשיפור תוצאות חייו וליצור שינויים אורכי טווח. 

4. טיפול/אימון ארוך טווח חייב לכלול: 

א.      הבנה רחבה ועמוקה של התשתית התפיסתית המאפיינות כל אחד מהטיפוסים. 

ב.       מיומנויות לאבחון התשתית החשיבתית עליה התפתחו הסימפטומים ההתנהגותיים המשתקפים בטיפוסים השונים. 

ג.        כלים לליווי המטופל ליצירת שינויים חשיבתיים מודעים. 

 

  

ג'ון ג'יקובס, מעבירה קורסי הכשרה מתקדמים למטפלים בפרחי באך עפ"י שיטת העבודה המוצגת בהרצאה.
לפרטים אודות קורסים:
jjacobs@zahav.net.il 

 

 

 

 

למדור קורסים

צור קשרדלג על צור קשר

צור קשר

*
*
מין
* שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
*
checked
עבור לתוכן העמוד